Alla inlägg den 3 maj 2015

Av Pauline Larsson - 3 maj 2015 12:08

Idag vaknar jag av Maricarmens höga musik som spelas från köket. Kan säga att dagens musik inte var lika uppskattad som den hon spelade igår kväll. Då var det musik som ”It's raining men” eller ”Girls just wanna have fun”. Haha.
Jag satt då bakom dataskärmen medans jag spelade LoL, och sjöng med. Oscar är väldigt glad att detta har hänt. Att jag faktiskt tycker om att spela samma dataspel som han är så duktig på. För er läsare som inte är så insatta så är det LoL (Leage of Legends) som killarna i huset spelar. Och det är det som är deras jobb, att spela LoL.
Det var nog två dagar sedan jag började spela, och nu är jag fast. Tänker snart gå och sätta mig bredvid Ogge för att spela ett game. Sedan är det dags för frukost.
Häromdagen lagade Maricarmen mat åt familjen, det var ris igen och någonting som jag först trodde var kyckling. Tyckte det smakade bra. Sedan frågar hon om vi tyckte det var lika gott som sist. Anledning att hon undrar är eftersom att hon i stället för kyckling hade tillagat kanin. Kände hur maten började växa i munnen på mig. Nyss smakade det kyckling och sedan kunde jag inte sluta tänka på mina små söta kaniner jag haft då jag var liten. Eller de fina kaniner som brukar springa utanför huset. Men men, jag länsade tallriken. Försökte njuta ändå.


Igår åkte jag och Oscar med Enrique och hans tjej Carla till en liten strand i närheten. Doppade fötterna och satt i det grunda vattnet. Jag och Carla satt och pratade lite. Vi kom in på ämnet invandring. Hon berättade att många personer kommer från Marocko för att jobba på Teneriffa. Att det är dem som får ta jobben som ingen annan vill ha. Hon berättade också att hon kände en kille från Mali som flytt hit. Han hade gömt sig i ett extremt litet utrymme på en båt. Där låg han utan mat med flera andra gömd i mörkret. Folk ovanför brukade emellanåt peta på människorna två gånger på axeln. Svarade dem inte så kastade man av dem från båten. Eftersom att det vanligtvis innebar att dem hade avlidit. Men det kunde också innebära att dem låg medvetslösa. Och i så fall hade de ingen chans att svara, vilket innebär att de kastades av från båten. Det var många som dog under färden. Killen som Carla kände hade legat så skevt att han när han kom fram till Teneriffa hade tappat viss rörlighet i sin arm. Som tur var kom den tillbaka. Men tänk alla de människor som lagt sig i utrymmet i hopp om att få ett bättre liv, men sedan försvann mitt ute i havet.

När jag hör om sånt här får jag sån extrem lust att börja utbilda mig inom mänskliga rättigheter. Tror att det är det som jag är ämnad för att göra. Att hjälpa andra där ute som inte är lika lyckligt lottade och föddes i ett land med de möjligheter som man själv gjorde.  


By the way, tappar nästan tidsomfattningen här. Kan knappt fatta att vi snart varit borta i tre veckor. 


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Detta är en blogg om en flytt till Madrid och vardagslivet jag kommer att ha där tillsammans med pojkvännen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards