Av Pauline Larsson - 9 maj 2015 23:00

Känns som att det gått allt för lång tid sedan sist jag skrev. Har vart sugen på att skriva varje dag men har inte funnit tiden. Känns komiskt att säga så med tanke på att jag bara haft det skönt.
Torsdag var första dagen här. Medans Oscar var på jobbet bestämde jag mig för att försöka hitta stan.Hotellet ligger i affärsområdet och är en utav stadens fyra högsta byggnader. Därför var det ingen idé att promenera. Fick en liten lapp i receptionen på vad shoppinggatan hette. Sedan vandrade jag bort mot metron. Går fram till en liten disk där inne för att fråga om hjälp med att köpa biljett och veta vilken hållplats jag borde gå av. Frågar henne om hon pratar engelska, vilket hon givetvis inte gör. Fick nytta av de få spanska ord jag kan och den gamla damen fixade en karta till mig där hon kunde sätta ut ett kryss på vart jag borde åka. Tror jag väntade på tre tåg innan jag var säker på att det var rätt jag hoppade på. Men sedan kom jag fram. Och tillslut hittade jag även gatan. Ibland får man fråga lite främlingar om hjälp. Kom hem till Oscar med några shoppingpåsar i handen.
Dagen igår hade jag en härlig dag igen, den började med våran goda hotellfrukost och sedan gick jag vidare till spa-avdelningen här på hotellet. Utsikten är så extremt fin. Både från rummet vi bor i och rummet med frukosten. Tog en bild på utsikten från spaat. Efter spat hade jag och Oscar som vanligt lunchdejt. Sedan vandrade jag ut i området. Jag gick runt i två och en halv timma. Efteråt blev jag chockad över hur lång tid som hade gått. Jag försökte hitta något ställe som sålde blommor så att jag kunde köpa rosor till min fina pojkvän. Frågade många personer men ingen tycktes kännas till någon blomsteraffär. Därför slutade det med att jag köpte en ros i choklad i stället.
Idag har jag och Oscar varit och shoppat och jag har nu en del klänningar, haha. Shoppingen är så mycket billigare här. Skall snart ut och käka något gott. Vi åt på ett jätte god thairestaurang igår, får se om vi hamnar där igen.

Av Pauline Larsson - 5 maj 2015 21:29

Sista kvällen på Teneriffa nu, i morgon är det dags för nya äventyr. Då skall vi lämna havet, promenadstigarna på de krokiga vägarna. Vi lämnar det fräcka huset som vi spenderat tre veckor i. Vidare till storstadsmiljö, butiker och tunnelbana. Checka in på hotell och njuta av hotellfrukost, klagar inte.

Häromdagen var det en riktigt vacker kväll, månen lös starkt över havet. Det liknande en solnedgång. Var så himla ljust.
Jag och Oscar skyndade ut och satte oss i bilen. Körde mot havet, går ut ur bilen och vandrar mot några klippor. Tog lite bilder med kameran men det blir ju aldrig riktigt lika vackert som i verkligheten. Dessutom fångar kameran upp för mycket ljus. Men ser ändå ganska härligt ut.

Ikväll skulle jag gissa att jag och Oscar kommer att spela data, vi har fastnat en del där det sista. Haha jag är fast.

Av Pauline Larsson - 3 maj 2015 12:08

Idag vaknar jag av Maricarmens höga musik som spelas från köket. Kan säga att dagens musik inte var lika uppskattad som den hon spelade igår kväll. Då var det musik som ”It's raining men” eller ”Girls just wanna have fun”. Haha.
Jag satt då bakom dataskärmen medans jag spelade LoL, och sjöng med. Oscar är väldigt glad att detta har hänt. Att jag faktiskt tycker om att spela samma dataspel som han är så duktig på. För er läsare som inte är så insatta så är det LoL (Leage of Legends) som killarna i huset spelar. Och det är det som är deras jobb, att spela LoL.
Det var nog två dagar sedan jag började spela, och nu är jag fast. Tänker snart gå och sätta mig bredvid Ogge för att spela ett game. Sedan är det dags för frukost.
Häromdagen lagade Maricarmen mat åt familjen, det var ris igen och någonting som jag först trodde var kyckling. Tyckte det smakade bra. Sedan frågar hon om vi tyckte det var lika gott som sist. Anledning att hon undrar är eftersom att hon i stället för kyckling hade tillagat kanin. Kände hur maten började växa i munnen på mig. Nyss smakade det kyckling och sedan kunde jag inte sluta tänka på mina små söta kaniner jag haft då jag var liten. Eller de fina kaniner som brukar springa utanför huset. Men men, jag länsade tallriken. Försökte njuta ändå.

Igår åkte jag och Oscar med Enrique och hans tjej Carla till en liten strand i närheten. Doppade fötterna och satt i det grunda vattnet. Jag och Carla satt och pratade lite. Vi kom in på ämnet invandring. Hon berättade att många personer kommer från Marocko för att jobba på Teneriffa. Att det är dem som får ta jobben som ingen annan vill ha. Hon berättade också att hon kände en kille från Mali som flytt hit. Han hade gömt sig i ett extremt litet utrymme på en båt. Där låg han utan mat med flera andra gömd i mörkret. Folk ovanför brukade emellanåt peta på människorna två gånger på axeln. Svarade dem inte så kastade man av dem från båten. Eftersom att det vanligtvis innebar att dem hade avlidit. Men det kunde också innebära att dem låg medvetslösa. Och i så fall hade de ingen chans att svara, vilket innebär att de kastades av från båten. Det var många som dog under färden. Killen som Carla kände hade legat så skevt att han när han kom fram till Teneriffa hade tappat viss rörlighet i sin arm. Som tur var kom den tillbaka. Men tänk alla de människor som lagt sig i utrymmet i hopp om att få ett bättre liv, men sedan försvann mitt ute i havet.

När jag hör om sånt här får jag sån extrem lust att börja utbilda mig inom mänskliga rättigheter. Tror att det är det som jag är ämnad för att göra. Att hjälpa andra där ute som inte är lika lyckligt lottade och föddes i ett land med de möjligheter som man själv gjorde.

By the way, tappar nästan tidsomfattningen här. Kan knappt fatta att vi snart varit borta i tre veckor.

Av Pauline Larsson - 29 april 2015 22:26

Hej där! Känns lite som att man oftast skriver samma texter här, men det är ju inte så mycket mer än semesterliv jag har att skriva om.
Igår lagade jag och Oscar Fajitas till alla i huset. Kändes som att man gjorde mat till en hel armé. Haha det var svårt att veta hur mycket mat man skulle köpa. Sepciellt eftersom att dem äter så extremt mycket här borta. Maten blev i alla fall extremt god, dom har en jätte god fajitaskryddmix som spicade till maten.
Idag vaknade jag och Oscar som vanligt av att Mariecarmen och David snackar i köket. Man kan nästan tro att dem bråkar då de pratar. Undrar om det är huset som är så lyhört eller om dem bara pratar extremt högt. Känns  som att vi är lite mer tystlåtna hemma i Sverige.

Eftersom att Oscar har jobbat i helgen var han ledig idag. Så vi tog bilen iväg mot flyplatsen där vi hyrde om bilen, sedan åkte vi vidare till en strand " Playa de las Americas". Blev nästan chockad över att se så många turister. Vi har vart skyddade från det här borta i Candelaria.
På stranden låg det många pensionärer och gottade sig på handukar och solstolar. Bollar och högtalare var förbjudet. Blev förvånad när Oscar pekde på skylten som visade att dem sålde Smirnoff Ice vid en liten strandbar. Var ju så klart tvungen att köpa denna goda dricka!

Av Pauline Larsson - 27 april 2015 19:44

Helgen har gått fort. I Fredags var det dags för att festa till det lite med spelarna och spanjorerna. I huset bor just nu Alfonso, Enrique, MariCarmen och David. MariCarmen är Enriques mamma och David är spelarnas manager. I mellanåt kommer även Carla hit, det är en spansk tjej som Enrique träffar. Hon bor här på ön.
Så i fredags var alla med, tillochmed Maricarmen i en liten stund. Oscar och hon dansade salsa så fint. Hahah det var en galen kväll som  började med paddle tennis och slutade med ett gott dopp i poolen. Blev ingen utgång men ändå en väldigt lyckad kväll.
Dagen efter hade Enriques mamma lagat spagetti och köttfärssås. Hon lade upp så extremt mycket mat på tallrikarna. Som tur var fick jag lite mindre på min tallrik. Hade aldrig lyckats få i mig allt annars.
Idag åkte jag och Oscar till köpcentret " El corte Ingles". Där hittade Oscar ett par skjortor och jag en klänning. Vädret var inte jätte bra och vi båda brände oss i solen häromdagen så att hänga på ett köpcenter var perfekt.
Njuter av detta livet, känns som att jag börjar vänja mig lite mer nu. Saknar inte Sverige på samma sätt som jag gjort innan. Dock saknar jag den svenska maten, för ingenting här slår svensk mat. Haha.

Nu tänkte jag gå in på rummet och försöka skriva lite på min bok. Känns som att jag har lite mer inspiration idag. Läsningen av den andra boken gör nog lite nytta.

Av Pauline Larsson - 23 april 2015 22:00

Skön dag idag, vi har spenderat några timmar på stranden. Blåsigt har det varit, men ändå så mysigt att ligga på en sandstrand i april. När jag är här förlorar jag ibland uppfattning om tiden. Låg och läste på rummet en stund innan, var kul att faktiskt läsa en bok. Innan har jag alltid haft problem med att koncentrera mig tillräckligt för att läsa.
I helgen blir det förhoppningvis utgång med spanjorerna. En spansk tjej som bor här på ön kommer troligen med. Jag hoppas på det! Hon är bra på att snacka engelska och verkar vara väldigt skön. Dessutom underlättar det att ha med en tjej att snacka med då killarna drar igång sittt spelsnack. Haha.
Idag letade jag och Oscar upp lite spanska ord som vi skall lära oss tills i morgon, fick tipset av Oscars mofar. Om vi lär oss några ord om dagen blir det fort ganska många ord.
Trots att jag bara varit borta i en vecka måste jag säga att jag saknar er där hemma!

Av Pauline Larsson - 23 april 2015 00:29

Dagen idag har gått fort. Dem tycks göra det när vi är här. Jag och Oscar hade skulle låna om bilen idag så att vi har den i en vecka till. Var en liten utflykt att hitta till stället kan man säga. Skyltarna är lite förvirrande ibland, och att köpa parkeringsbiljetter när allt står på spanska är inte problemfritt direkt.
Efter att hyrt om bilen fick vi äntligen köpt en handduk till Oscar, och efteråt hittade vi en butik som hade Ristorantes färdigpizza, haha jag var så lycklig. Dom hade även Mars icecream. Jag gillar smaken av Sverige.
När vi kommer hem är maten lagad, det serverades soppa med linser,potatis och korv. Ikväll gick vi ut med spanjorerna och tittade på fotbollsmatch. Efteråt käkade vi lite mer spansk mat. Var många speciella saker, några goda rätter och andra mindre goda. Mysigt att lära känna personerna vi bor med lite!
Igår när vi satt och pratade med gänget fick vi också reda på att det fanns en varmdusch ute vid poolen, snacka om att man var lycklig när man kunde stå i en dusch med varmt vatten. Jag och Oscar tidigare kokat upp vatten och hällt i stora petflaskor som vi fått hälla över varandra. Vad gör man inte för att få lite varmvatten? Haha men nu var det problemet löst.

Av Pauline Larsson - 21 april 2015 19:57

Känner mig riktigt glad idag! Efter att jag hade legat och solat en stund så åkte jag och Oscarpå utflykt och vi hittade finaste utsiktsplatsen. Kan säga att färden upp till den inte var lika rolig. Satt livrädd och blundade i mellanåt. Haha jag är lite höjdrädd, och backarna och svängarna där var inte att leka med. Men när vi väl var uppe och såg havet och stranden blev man helt varm i kroppen. Kändes overkligt. Sådär så att man måste blunda och öppna ögonen för att förstå att det är verklighet.  Typiskt att jag glömde systemkameran hemma..
Idag på dagen åt vi middag med bara spanjorer. En utav datorspelarnas mamma hade lagat middag. Jag och Oscar satt vid matbordet och kändes oss lite socialt handikappade eftersom att alla andra snackade spanska. Mamman kunde inte engelska så det var inget snack på engelska direkt.
Vi kommunicerade dock lite innan idag,fick reda på vart hon kommer ifrån och hon frågade om jag och pojkvännen ville äta med gänget. Haha sen blev det inte mycket mer snack. Ikväll skall jag försöka skriva lite, får se om det blir på boken eller någon liten dikt.

Detta är en blogg om en flytt till Madrid och vardagslivet jag kommer att ha där tillsammans med pojkvännen.